Informatieve en wervende teksten

Vakbladen en relatiemagazines

Wat kenmerkt een goede offline tekst

 

Een goede offline tekst voldoet wat mij betreft aan deze eisen:

1. Herkenbaar voor de doelgroep. Ik verplaats me altijd in de communicatiebehoefte van de doelgroep. Welke items zijn voor hen interessant? Welke schrijfstijl spreekt hen aan? Welke informatie vinden ze het meest en minst belangrijk? Via interviews ontdek ik die communicatiebehoefte.

2. Actueel. Een tekst in een vakblad, magazine of brochure/folder moet altijd up-to-date zijn. Daarom verdiep ik me altijd in de laatste trends en ontwikkelingen van een bepaald vakgebied.

3. Innovatief en/of onderscheidend. Wat mij betreft moet een journalistieke of commerciële tekst altijd iets nieuws bevatten of onderscheidend zijn in de markt. Anders zal een lezer er niet op reageren. De zender heeft als doel om een bepaalde respons te krijgen. Daarom ben ik altijd op zoek naar (ver)nieuwe(nde) aspecten.

Tektschrijver voor vakbladen en magazines

Rijnbach Textvisual schrijft diverse artikelen voor vakbladen en magazines. Informatieve reportages, achtergrondverhalen en advertorials voor vaktijdschriften in de bouw, logistiek en vastgoedsector en bijvoorbeeld testimonials in relatiemagazines van bedrijven. Daarnaast heb ik ervaring met het maken van human-interest verhalen en portretten voor lifestylemagazines en glossies.

Behoefte lezer staat voorop

Voor mij staat altijd de behoefte van de lezer en de uitgeverij (mijn opdrachtgever) voorop. Dat verschilt per medium: een abonnee van een vakblad heeft meer behoefte aan technische, vakinhoudelijke informatie over een product of dienst, terwijl in een glossy de content een stuk luchtiger en frivoler van toon is. Ik ga altijd wel uit een gezond-kritische en onafhankelijke benadering.

Heeft jouw bedrijf een interessant verhaal over de bouw, vastgoed of logistiek?

Share This