Project beschrijving

Project: Takeback-actie dakramen Velux

Opdrachtgever: Eisma Media

Vakblad: ZZP-er in de bouw

Type project: Artikel

Meerwaarde: Recyclen van bouwmaterialen

Naar PDF-versie van dit artikel

Aantal inzamelpunten vergroten

Je wilt een bepaald rendement uit online acquisitie

Inzamelactie dakramen voor ZZP’er aantrekkelijker maken

In mei 2018 lanceerde VELUX, In samenwerking met SUEZ en bouwmaterialenhandel BMN,

een Take Back dienst voor het terughalen, demonteren en hergebruiken van VELUX dakramen. 

Daar waar de Take-Back dienst van VELUX bij projectmatige aannemersbedrijven gretig aftrek vindt, komt de take-back dienst onder zzp-ers wat aarzelend op gang. De samenwerking met BMN heeft als doel om het aantal inzamelpunten te vergroten. Daarmee wordt de dienst aantrekkelijker en laagdrempeliger voor de ZZP’er.

Vanaf 1 januari dit jaar is de inzameling van start gegaan. De dakramen kunnen tot dusver alleen worden ingeleverd bij de acht bestaande afvalretourstraten van BMN. Dat heeft volgens BMN Bouwbewust manager Petran Verhoef te maken met de vergunningplicht voor het inzamelen van afval van derden vanuit BMN Bouwmaterialen naar de desbetreffende gemeente. Momenteel zijn deze voorzieningen gevestigd bij de BMN-vestigingen in Appingedam, Drachten, Sneek, Coevorden, Zwolle, Lelystad, Den Haag en Arnhem. “We verwachten dat we de komende maanden nog eens tien vestigingen van BMN zullen uitrusten met een afvalretourstraat. Een exacte datum voor het openen van de nieuwe afvalretourstraten is tot dusver nog niet bekend, maar naast het inzamelen van gescheiden afval kunnen we in de toekomst dus op steeds meer vestigingen ook de VELUX dakvensters inzamelen”, aldus Verhoef.

Andere mindset

De inzameling is niet kosteloos, maar wel voordeliger dan het afvoeren van dakramen als bouw- en sloopafval. Zeker met de recente stijging van de afvalstoffenheffing per 1 januari 2019 , vormt de dienst een aantrekkelijk alternatief. “Dat is een mooi voordeel voor de ZZP-ers”, aldus Verhoef.

Bij ZZP-ers kost de Take-Back dienstmoeite om op gang te komen . “Alle begin is moeilijk en dat is niet erg”, vindt de BMN Bouwbewust manager. “We moeten bij de ZZP-er een andere mindset creëren. Hij is natuurlijk zo gewend om oude dakramen in de afvalcontainer te gooien. Duurzaamheid is nog niet voor iedereen vanzelfsprekend. Er ligt voor ons dan ook een mooie uitdaging om daar verandering in te brengen. We zullen de ZZP-ers eerst duidelijk moeten maken wat de toegevoegde waarde is van het inleveren van oude VELUX dakramen.”

De take-back dienst  loopt momenteel goed bij de projectmatige aannemersbedrijven. Volgens Verhoef is er een grote behoefte onder deze groep om dakramen in te zamelen voor recycling. Ronald Bal, proces innovatiemanager bij VELUX, beaamt de animo. ““Als je je realiseert welke mogelijkheden er allemaal nog zijn met de grondstoffen die ontstaan na demontage, kunnen verwerkers van dakramen  niet anders concluderen dat ze fundamenteel anders naar materialen en reststromen moeten leren kijken.” Bedrijven leveren vanaf een serie van 30 stuks oude dakramen in; zzp-ers kunnen per stuk van hun oude dakramen af.

Demontage en hergebruik grondstoffen

Afvalverwerker SUEZ haalt de ramen op en brengt de dakramen naar een sociale werkplaats waar de dakramen worden gedemonteerd en de grondstoffen (glas, hout, aluminium, metalen en kunststoffen)  gescheiden. Zo wordt van het hout pallets gemaakt en het glas wordt gebruikt voor de productie van flessen. De stroom aluminium wordt verwerkt in nieuwe aluminium producten.  In totaal verwacht VELUX een CO2 reductie van 28% per dakraam over de gehele levenscyclus als de take back dienst een succes wordt.

Sociale werkplaats

Er waren eerst aanloopproblemen met de verwerking en demontage van de dakramen door de sociale werkplaats. “Dat bleek heel wat voeten in de aarde te hebben, meer dan we dachten”, aldus Ronald Bal. “Qua begeleiding hadden we het enigszins onderschat. De containers stapelen zich op in de sociale werkplaats, qua handling moet zo’n werkplaats wel goed uitgerust zijn. Daarom heeft de werkplaats een pneumatische tilhulp tot haar beschikking om de dakramen uit de container te tillen en naar de werktafels te transporteren waar ze worden gedemonteerd. Iedere medewerker van de sociale werkplaats krijgt een bepaalde taak aan de draaibare tafel zodat elk individu makkelijk zijn taak kan uitvoeren”.

Doel in 2019 is om de dienst verder op te schalen en een groter deel van de vervangen dakramen te redden van de afvalberg. VELUX wil niet zeggen hoeveel containers per week moeten worden verwerkt. Het volume moet in elk geval een stijgende lijn laten zien.

T: 0623877200 | Sterkerstraat 31 | 7481 JV Haaksbergen|
E: info@rijnbachtextvisual.nl | I: www.rijnbachtextvisual.nl

13 + 8 =

Share This