Content marketing. Deze term vliegt je in de online marketing om de oren. Ga toch bloggen, want dat leidt tot meer views op je social media! Of maak een instructievideo, want dat scoort zo goed in de vindbaarheid op Google. Alle goede adviezen van marketeers ten spijt: content marketing is pas succesvol als je weet waarom je het gaat inzetten en voor wie je problemen gaat oplossen.

Hieronder zes sleutels die leiden tot succesvolle content marketing:

Je wilt een bepaald rendement uit online acquisitie

 1. Bepaal je doel

Het gratis, online verspreiden van unieke, waardevolle en inhoudelijk sterke content is heilig verklaard in de online marketing. Maar als een ondernemer niet weet waarom hij/zij het gaat doen, is de kans groot dat je met een kanon op een mug schiet. Vraag je dus in eerste instantie af: waarom zet ik content marketing in?

Bijvoorbeeld:
• meer naamsbekendheid van mijn bedrijf of product
• content verspreiden leidt tot een sterker merk
• meer links die verwijzen naar mijn website of sociale media en dus meer traffic
• betere vindbaarheid op Internet

Doordat je het juiste doel stelt, ga je automatisch doelgerichte content gebruiken. Als je je nieuwe huidverzorgingsproduct meer naamsbekendheid wilt geven, dan ga je de primaire eigenschappen en voordelen van deze crème over het voetlicht brengen. Maar een merk als Nivea heeft minder toelichting nodig over de algemene kenmerken. Nivea zal dieper ingaan op een actueel aspect, bijvoorbeeld dat je huid minder snel veroudert.

 2. Bepaal je doelgroepen

Het voordeel van content marketing is dat je heel specifiek je boodschap verspreidt onder de door jou bepaalde doelgroepen. Een ander groot voordeel is dat lezers van je bijdrage direct online feedback kunnen geven. Kortom, jouw band met de lezer (lees: doelgroep → klant) is veel hechter dan met een offline adverteerder.
Formulering van je doelgroepen is dus essentieel om de boodschap goed te laten landen. Denk dus goed na voor wie het product/dienst interessant is en welk problemen daarmee worden opgelost en behoeften worden vervuld. Maak desnoods een matrix waarin deze factoren zijn verwerkt.

 3. Verzamel eigen, originele content

“Oh, dan ga ik tekst knippen en plakken uit een bestaand blog en dat deel ik dan met mijn doelgroepen”. De verleiding is groot, maar doe het ajb niet! Google geeft je website strafpunten als je content dupliceert en rankt je site lager in de zoekpagina’s.
Bedenk zelf je teksten en beeldmateriaal dat je wilt delen. Ga daarbij uit van de problemen die bij jouw doelgroep(en) leven en welke oplossingen jouw product kan bieden. Natuurlijk kun je je wel laten inspireren door bestaande content, maar giet er compleet jouw persoonlijke saus overheen. Lezers waarderen dat door op jouw blog of case study te klikken, omdat ze geïnspireerd raken. Onderscheiden is het toverwoord.

Je wilt een bepaald rendement uit online acquisitie

  4. Delen van content op juiste platform

Je kunt de content delen op je eigen social media, maar denk daarbij zeker ook aan professionele platforms en forums. Daarop zijn meerdere experts op jouw vakgebied actief. De bezoekers zijn gewend dat ze via dat kanaal content krijgen die voor hen waardevol is. Maak dus een lijstje van webportals en websites waarop je jouw bijdrage kunt publiceren. Grote kans dat jouw bijdrage dan weer gedeeld wordt door degenen die op je content hebben geklikt.

  5. Zoek contact met individuele lezer/bezoeker

Na het delen van de content ben je er nog niet! Je hebt de content gemaakt om een probleem van de beoogde lezer(s) bespreekbaar te maken en op te lossen. Geef dus individuele feedback op de respons van je lezer(s). Daarmee wek je oprecht de indruk dat je het commentaar serieus neemt, waardoor de lezer ook eerder geneigd is om jou en je product/dienst serieus te nemen. Met als gevolg dat er een duurzame klantrelatie ontstaat. Dat is wat je wil!

  6. Evalueer de respons

Wanneer je voorgaande allemaal gedaan hebt is het zaak om het aantal views en door-kliks te monitoren. Wie zijn geïnteresseerd? Komen de aangekaarte item(s) overeen met de interesse van de lezer of voldoet de content niet aan de behoefte? En ook niet onbelangrijk: op welke tijdstippen klikken ze op jouw bijdrage? Dan weet je ook wanneer je het beste kan posten. En zo zijn er meer factoren waarop je de waarde van jouw contentcreatie kunt beoordelen.

Wil je meer weten of jouw contentmarketing met mij uitwerken?
Neem dan contact op met:

T: 0623877200 | Boulevard 1945-3 | 7511 AA Enschede|
E: info@rijnbachtextvisual.nl | I: www.rijnbachtextvisual.nl

 

 

Laat jouw reactie hier achter

Share This