Zo doe je dat!

Het overkomt jou, mij en ons allemaal: we praten (en schrijven) graag over ons werk; hoe wij het beleven, hoe wij het uitvoeren en hoe wij denken dat het goed is wat we doen. Maar heb je wel eens echt diep naar de behoeften van je doelgroep geluisterd? En reageert die markt dan op jouw communicatie, zoals jij dat wil? Ja? Dan heb je de relevante content te pakken! Maar hoe maak je die?

Als copywriter zie ik veel webteksten en social mediaposts van bedrijven de revue passeren met informatie en data die veel over het bedrijf in kwestie vertellen, maar niet uitgaan van problemen en oplossingen voor zijn doelgroep(en). Steeds meer van jouw klanten oriënteren zich online op producten en diensten die voor hun een probleem oplossen of behoefte vervullen. Zolang jij blijft verkondigen dat je het ene na het andere bouwproject hebt voltooid, terwijl jouw klant van jou verwacht hoe je specifiek en effectief een bouwproces hebt gemanaged…dan sla je de plank mis. Ik zeg het elke keer weer tegen mijn klanten: ga niet in het wilde weg content produceren over wat jij kunt en doet, maar gebruik de feedback van jouw klanten als brandstof voor je blog, online projectbeschrijving, video of welk type content dan ook.

Je wilt een bepaald rendement uit online acquisitie

Ben jij het ontbrekende puzzelstukje voor jouw doelgroep?

Onderzoek je doelgroep

Ik maak nooit online content voor een klant voordat ik me heb verdiept in de informatiebehoefte van haar doelgroep(en). Ga je alleen maar uit van wat jij als ondernemer kunt en wilt aanbieden in jouw markt, dan is de kans groot dat je met een kanon op een mug schiet. Je raakt niets. Creëert geen behoefte, geen beleving bij je (toekomstige) klanten. Het is zinvol om een externe copywriter doelgroeponderzoek te laten doen, omdat hij/zij onbevoordeeld staat t.o.v. jouw bestaande en potentiële klanten. Natuurlijk gebruik ik wel jouw input als ondernemer, omdat jij het dichtst bij jouw doelgroep staat en hun behoeftes en problemen kent. Maar dat is zeker niet het enige kompas waar ik als contentmaker op vaar.

Bottom-up

Mooi voorbeeld uit de praktijk: een zzp-er, gespecialiseerd in bouwprocesmanagement, komt bij mij met een verzoek om een serie blogs te produceren. Hij is net voor zichzelf begonnen en wil nieuwe leads genereren. Hij staat voor ketengericht en resultaatgericht samenwerken en wil daar zijn blogs op enten. Uiteraard kan ik in het wilde weg teksten en beelden produceren, maar daarmee zou ik een doodlopende weg inslaan en niet het beoogde doel halen. Ik bewandelde de bottom-up route: ik heb diverse key-klanten (persona’s) van hem geïnterviewd met de centrale vragen:

  • Wat zou je over deze vorm van samenwerken willen weten?
  • Zou je online informatie hierover opzoeken?
  • Wat zijn jouw problemen met resultaatgericht samenwerken?
  • Wat zou de toegevoegde waarde van de bouwprocesmanager zijn om jouw problemen op te lossen?
Je wilt een bepaald rendement uit online acquisitie

Maak je je online volgers blij of stel je hem teleur?

Juiste leads genereren

Uiteraard heb ik ook mijn klant gesproken welke problemen hij ervaart met deze vorm van samenwerking in de markt en welke oplossingen hij biedt. Maar centraal staat de behoefte van zijn leads en bestaande klanten. Hun feedback verwerk ik in een blogstrategie, zodat de inhoud, frequentie en call-to-actions in zijn blogs naadloos aansluiten bij zijn online volgers. Zodat mijn klant de juiste leads genereert die hij graag aan zich wil binden.

Wil je ook die uitdaging aangaan om met mij relevante online content te maken? Neem dan contact met mij op voor meer informatie over wat ik voor je kan betekenen. Ook kun je eerst één van mijn corporate blogs lezen

Drinken we eens een bak koffie? Ik nodig je graag uit.

T: 0623877200 | Boulevard 1945-3 | 7511 AA Enschede|
E: info@rijnbachtextvisual.nl | I: www.rijnbachtextvisual.nl

Laat jouw reactie hier achter

Klik hier voor PDF-versie van dit blog

Share This