Afgelopen week kreeg ik als professioneel copy-writer een prachtig voorbeeld van de grote impact van story-telling in het bedrijfsleven. Een business-manager van een dienstverlener voor meer veiligheid op de werkvloer vertelde mij dat een directeur van een bouwbedrijf in zijn workshop met betraande ogen vertelde hoe hij zich verantwoordelijk voelde voor een dodelijk ongeval op de bouwplaats. De deelnemers aan de workshop waren zo onder de indruk van het verhaal dat ze massaal om persoonlijke beschermingsmiddelen gingen vragen bij hun werkgever.

Je wilt een bepaald rendement uit online acquisitie

De business-manager in kwestie was ook omgegaan. Voorheen gaf hij in zijn workshops onthutsende statistieken over het niet dagen van PBM’s en haalde voorbeelden uit de praktijk aan. Het maakte indruk op de deelnemers tijdens de workshop, maar na een paar dagen waren ze de presentatie glad vergeten en vervielen ze in hun oude smoesjes. Echter, het werkelijk gebeurde emotioneel geladen verhaal van de directeur vergaten ze niet. Er ging een mentale knop om. “Toen ik zijn verhaal hoorde deed de rest van de workshop er niet meer toe, want ik weet nu zeker dat ik beschermingsmiddelen moet dragen”, zei een deelnemer heel treffend.

Even kort toelichten: de directeur zag een landmeetkundige zonder veiligheidshesje de bouwplaats oplopen. De directeur moest naar een afspraak en wilde de man waarschuwen, maar vanwege de haast liet hij het na. Enkele minuten later verongelukte de man omdat een kraanmachinist hem over het hoofd zag. Dood. Tot op de dag van vandaag voelt de directeur zich schuldig dat hij het slachtoffer niet gewaarschuwd heeft. De toehoorders op de workshop voelden de pijn van de directeur toen hij het verhaal vertelde en gingen voor hun eigen bestwil bij hun leidinggevenden om PBM’s vragen om ze daadwerkelijk te dragen.

Toegevoegde waarde

Dit voorbeeld laat treffend zien welke enorme impact story-telling heeft om iets -in dit geval meer veiligheid op de werkvloer- te bewerkstelligen. Ook voor uw bedrijf heeft het vertellen van een eerlijk, persoonlijk verhaal dat doorspekt is met emotie een toegevoegde waarde:

• U of uw medewerkers verhalen op een openhartige manier hoe bepaalde problemen in het bedrijf zijn overwonnen. Daarmee bent u een inspiratiebron voor relaties en nieuwe en bestaande klanten.
• Uw medewerkers tonen hun passie voor hun werk en laten daarmee zien dat ze trots zijn om bij uw bedrijf te werken. Een dergelijke boodschap maakt eerder indruk op uw volgers dan een gladde reclamespot.

Kijk eens naar deze vijf inspirerende voorbeelden van story-telling en voel en beleef hun worsteling en hun emoties op weg naar de oplossing

Tips en tricks

Waar kan story-telling over gaan; welk verhaal moet ik of mijn personeel vertellen, hoor ik u vragen. Wel, dat is voor elk bedrijf verschillend, maar elke ondernemer en elk bedrijf heeft een verhaal. Waarom vertelt u niet welke hindernissen u hebt moeten overwinnen om in een nieuwe markt te komen? Of welke inspanningen hebben uw medewerkers gedaan om veiliger te gaan werken? Of welke unieke service kan uw personeel bieden om de klant tevreden te stellen.

Drie tips:

  1. Geef het verhaal een persoonlijk tintje. Zijn of haar unieke ervaring staat centraal
  2. Vertel het verhaal met een emotionele lading. Laat zien dat de verteller er moeite mee heeft gehad of pijn heeft geleden om iets te bereiken. Maar ook trots en blijdschap tonen dat het gelukt is.
  3. Het verhaal moet werkelijk gebeurd zijn of werkelijk zo ervaren. Geen theorie, maar ware gebeurtenissen en emoties|

Rijnbach Textvisual kan voor u scenario’s bedenken voor het vertellen van een corporate story, interviews afnemen met betrokkenen en samen met freelance experts de video-opnames produceren en bewerken tot een fraai, uniek filmdocument waar u in lengte van jaren profijt van gaat hebben.

Meer weten?

T: 0623877200 | Boulevard 1945-3 | 7511 AA Enschede|
E: info@rijnbachtextvisual.nl | I: www.rijnbachtextvisual.nl

 

 

Laat jouw reactie hier achter

Share This