Als ik zeg dat vanwege mijn tekst de omzet van jouw onderneming met 150% is gestegen, geloof jij mij dan? En als ik dit mijn klant laat beweren met een schriftelijke citaat of op video? Dan geloof je het eerder, toch? Getuigenissen (ofwel testimonials) van je klanten of je medewerkers zijn onmisbaar voor je geloofwaardigheid als ondernemer.

Geloof jij dat concept villabouwer Livingstone kwaliteit op maat levert? Bekijk eens deze testimonial:

Je wilt een bepaald rendement uit online acquisitie

Welke situaties lenen zich voor een testimonial? En hoe kun je een klantervaring vormgeven? Waar moet je qua inhoud mee rekening houden? Deze vragen beantwoord ik in dit blog.

Wat is een testimonial?

Een testimonial is een getuigenis van jouw klant of jouw medewerkers over hun ervaringen met jouw bedrijf of product/dienst. Zij vertellen op schrift of op video waarom ze jou hebben ingeschakeld, welke problemen jij hebt opgelost en wat jouw meerwaarde is geweest. Een dergelijke getuigenis heeft een grote positieve impact op jouw online volgers. Uit onderzoek blijkt dat 89% van de Business-to-business marketeers testimonials beschouwt als de meest effectieve online content voor online acquisitie.

Je zet testimonials in om je vakbekwaamheid aan te tonen. Jij kunt wel zeggen dat je bijvoorbeeld on demand levert, maar zeker als je een relatief nieuwe markt betreedt neemt niemand dat zomaar aan. Het relaas van jouw (eerste) klant geeft jouw kennis en kunde wel een boost bij je online volgers. ZIj kunnen zich immers identificeren met jouw klant en zijn eerder geneigd om contact met je op te nemen.

Bekijk eens deze testimonial van de eigenaar van de Markthal in Rotterdam over Trigion, de beveiliger van deze hal. Dan begrijp je wat ik bedoel.

De 5 tips voor een goede testimonial

Stel je voor dat je overtuigd bent om een testimonial te gaan maken. Wie heb je op het oog? Wat wil je hem/haar laten vertellen? Welk project of product neem je als uitgangspunt? Er zijn 5 factoren waar je rekening mee moet houden om de getuigenis geloofwaardig en krachtig over te laten komen:

  1. Selecteer iemand die een duidelijk probleem had, ermee geworsteld heeft en dankzij jouw product/service een oplossing heeft gekregen en daarmee tevreden is. De getuigenis mag niet te ‘gelikt’ overkomen
  2. Kies voor een duidelijke opbouw: beschrijf: het type klant – zijn probleem voordat hij jou inschakelde – hoe jullie hebben samengewerkt – hoe je het probleem hebt opgelost en wat het de klant heeft opgeleverd.
  3. Een klant moet zijn naam, foto (of video) en functie prijsgeven. Dat maakt het geloofwaardig.
  4. Laat de verteller in zijn waarde; ga hem niet te veel regisseren. Het is zijn persoonlijke ervaring!
  5. Laat de verteller ook communiceren over zijn worsteling met zijn probleem. Louter hallelujah-verhalen komen minder krachtig over.

Mijn toegevoegde waarde

Ik heb je wat inzichten verstrekt over het belang en de kenmerken van een goede testimonial. Maar wat kan Rijnbach Textvisual nou voor je betekenen? Ik geloof heilig in eerlijke, authentieke testimonials van klanten en medewerkers, omdat er een enorme motiverende, inspirerende kracht van uitgaat.

Ik help jou met het motiveren van je keuze voor het maken van een testimonial en assisteer je bij het selectieproces van een verteller. Vervolgens werk ik een scenario uit en maak een script van de content (omschrijving van de boodschap, opstellen vragen, bijpassende beelden – foto’s of video). Ik werk samen met freelance cameramensen die ervaring hebben met opnames en montage.

Kijk eens naar deze testimonial die ik heb uitgewerkt voor het project Minikronieken.
Sandra Boots, zelf sponsor van dit project, legt uit waarom bedrijven deze crowdfundingactie moeten ondersteunen.

Mocht jouw interesse gewekt zijn, neem dan eens contact op met:

T: 0623877200 | Boulevard 1945-3 | 7511 AA Enschede|
E: info@rijnbachtextvisual.nl | I: www.rijnbachtextvisual.nl

 

 

Laat jouw reactie hier achter

Share This