Help! Waar moet ik over bloggen?
Ik krijg regelmatig de vraag van bedrijven: ik wil wel bloggen, maar waar moet ik het over hebben? Wil jij mij daarbij helpen, Marcel? Natuurlijk, graag zelfs! Vaak beschikken de kleinere mkb-bedrijven en zzp-ers niet over (content)marketeers die nauwkeurig de vinger aan de pols houden bij hun markten. Weet welke problemen er bij je klanten leven en hoe kun jij die oplossen? Op basis daarvan bepaalt een bedrijf haar blogonderwerpen.
Plan brainstormsessies in met je klanten
Veel bedrijven zijn druk bezig met de waan van de dag. Logisch, je wilt de klant natuurlijk optimaal bedienen met haar order. Maar vergeet af en toe het hollen-en-stilstaan ritme. Het is af en toe raadzaam om je oren te luister te leggen bij diezelfde klant. Plan brainstormsessies in met je klanten en bespreek:
- Met welke zakelijke problemen kampt jouw klant?
- Met welke maatschappelijke en commerciële trends zijn voor hem belangrijk?
- Wat is jouw toegevoegde waarde?
De thema’s van je blog spelen in op actuele en toekomstige behoeften van je klanten. Niets meer en niets minder. Als je bovenstaande structuur continue toepast, is het onderwerp van je blog altijd relevant. Bovendien leer je je op deze manier verdiepen in je vakgebied, naast cursussen en trainingen. Als je antwoorden hebt op bovenstaande vragen, dan kun je het onderwerp verder uitwerken. Aan welke facetten van dat thema wil jij aandacht besteden in het blog? Uiteraard moet jij als ondernemer je meerwaarde kunnen aantonen.
Maak een contentkalender
Het is verstandig om een blogstrategie te volgen en deze vast te leggen in een contentkalender. Kijk naar mijn eigen voorbeeld. Op deze manier houd je overzicht en blijf je alert op nieuwe ontwikkelingen en trends op jouw vakgebied. Zo’n contentkalender geeft je ook houvast waarom je aan welke doelgroep bepaalde content deelt.
Rijnbach Textvisual helpt jou met een blogstrategie
Heb je ook moeite om blogonderwerpen te bedenken? Rijnbach Textvisual helpt jou om je blogstrategie uit te werken. Centraal hierin staat de productie van een contentkalender. Daarin wordt vastgelegd:
- Thema’s en invalshoeken
- Doelstelling blog en type doelgroep
- Blogfrequentie n online kanalen (op basis van doelgroeponderzoek)
Wil je meer weten of een blogstrategie laten opstellen? Neem dan contact op met:
T: 0623877200 | Boulevard 1945-3 | 7511 AA Enschede|
E: info@rijnbachtextvisual.nl | I: www.rijnbachtextvisual.nl
Recente reacties