Als ik vol vuur en passie vertel over het nut van (video)bloggen, online projectbeschrijvingen en testimonials van klanten, dan zie ik bij alle ondernemers pretlichtjes. Interessant! Ja, moet we zeker gaan doen! Dat zijn vaak de geluiden die ik hoor. En toch werpen diezelfde ondernemers ook belemmeringen op om dergelijke online communicatie en marketing uit de weg te gaan. Ik noem 5 belemmeringen die ik in dit blog zal wegnemen.

1: Ik weet niet wat ik moet vertellen

Het is een veelgehoord credo onder ondernemers die ik spreek. Het is lastig om over je toegevoegde waarde (jouw kennis en kunde) te communiceren. We ervaren dat in Nederland al gauw als borstklopperij. Maar hou er rekening mee dat 7 van de 10 zakelijke klanten zich online oriënteert op producten en diensten. Als jij je niet laat horen, wie doet het dan voor je? Het regelmatig publiceren van jouw kennis en kunde via een blog helpt mensen om in de oriëntatiefase een goede, bewuste keuze te maken. Dat is toch een nobel, sympathiek streven dat gewaardeerd zal worden!

Bloggen als lead generator

2: Bloggen kost alleen maar geld, maar ik zie er niet direct rendement van

Het klopt dat je niet direct meer klanten en meer omzet krijgt als je begint te bloggen. Het kost tijd om een band met je online volgers op te bouwen voordat ze klant van je worden. Logisch, ze willen eerst zien welk vlees jij in de kuip hebt en welke waarde dat voor hen heeft. Het rendement laat zich zien in een stijgend aantal volgers, meer verkeer naar je website. Dat is aantoonbaar. Met bloggen heb je meer kans dat ze uiteindelijk voor jou gaan dan de concurrent die niet blogt.

3: Het kost zoveel tijd en energie!

Dit kan inderdaad een praktische hindernis zijn. Maar niet getreurd: er zijn voldoende deskundige bloggers in te huren. Ander voordeel is dat deze externe persoon fris tegen de materie aankijkt waardoor een blog makkelijker tot stand komt.

4: Ach, zo’n blog levert toch geen respons op. Er staat al zoveel op social media…

Je zult in het begin inderdaad niet zoveel reacties zien op je eerste blogs. Logisch, volgers moeten jou (beter) leren kennen. Zakelijke investeringen is een kwestie van wikken en afwegen. Naarmate je in een regelmatige frequentie blogt zullen mensen uit je online netwerk je gaan volgen en reageren. Dit blijkt uit vele praktijkervaringen van zakelijke bloggers. Verwacht niet direct resultaat; het is een lange termijn-investering!

5: Bloggen is een hype, dat trekt wel weer voorbij

Nee, dat is echt een fabeltje. De online markt is een blijvertje; steeds meer consumenten en zakelijke klanten schaffen online producten en diensten aan. Daar gaat natuurlijk een oriëntatie aan vooraf. In die fase is een blog onontbeerlijk, want je wilt aan zoveel mogelijk nuttige informatie komen. Wie sterke inhoudelijke content op een luchtige manier weet te verpakken krijgt de meest online aanhang. Het is wel zo dat videoblogs steeds meer de overhand krijgen boven schriftelijke blogs.

Ik hoop dat je de belemmeringen hebt herkend en dat ik enige koudwatervrees heb weggenomen.

Zo ja, dan zou ik het fijn vinden als je contact met me opneemt om te ontdekken wat (video)bloggen voor jouw bedrijf kan betekenen.

T: 0623877200 | Boulevard 1945-3 | 7511 AA Enschede|
E: info@rijnbachtextvisual.nl | I: www.rijnbachtextvisual.nl

Laat jouw reactie hier achter

Share This